۱۳۸۹ خرداد ۲۰, پنجشنبه

ایران بزرگترین مصرف کننده دارو در جهان


دبیر شورای هماهنگی بیمه‌های درمانی خراسان‌جنوبی ایران را بزرگترین مصرف کننده دارو در جهان دانست و افزود: سالانه بیش از20 میلیارد عدد دارو در اشکال مختلف در کشور مصرف می‌شود که سرانه هر ایرانی 300 عدد دارو در سال است.

به گزارش ایسنا، علیرضا رمزی دبیر شورای هماهنگی بیمه‌های درمانی خراسان‌جنوبی در جشنواره استانی تجویز و مصرف منطقی دارو در بیرجند گفت: هم اکنون هزینه صرف شده درنظام سلامت کشور از GDP (تولید ناخالص داخلی) 3/6 درصد است.

وی افزود:30 درصد منابع نظام سلامت کشور از محل عمومی، هشت درصد از کارفرمایان، 50 درصد مردم و پنج درصد توسط نهادها و ارگانهای مرتبط تامین می‌شود.

دبیر شورای هماهنگی بیمه‌های درمانی خراسان‌جنوبی در زمینه نحوه مدیریت در نظام سلامت گفت: در این راستا 25 درصد توسط وزرات بهداشت،10 درصد تامین اجتماعی، شش درصد بیمه خدمات درمانی، 9درصد ارگانها و 50 درصد توسط مردم صورت می گیرد.

رمزی افزود: عملکرد نظام سلامت به چهار عامل تولیت، تامین مالی، تامین منابع و ارائه خدمات نیازمند است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه خراسان جنوبی از استانهای محروم کشور است، اما میانگین دریافت داروهای تزریقی و آنتی بیوتیک‌ها در استان کمتر از میانگین کشوری است؛ لذا با بررسی‌های پژوهشی و میدانی می‌توان در جهت تجزیه و تحلیل رابطه بین مصرف و تجویز منطقی دارو اقدام کرد.

غلامرضا آهنی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز با بیان اینکه کمیته تجویز و مصرف منطقی دارو در سال 1375 در استان خراسان جنوبی تشکیل شده است افزود: از آغاز فعالیت این کمیته تا سال 1386 در مجموع 73 هزار و 400 نسخه پزشکی جمع‌آوری و ثبت شده است.

وی افزود: با فعالیت این کمیته با عنوان کمیته بررسی نسخ 65 هزار و 714 نسخه در سال 1387 و حدود 888 هزار و 549 نسخه در سال گذشته در استان جمع‌ آوری و در نرم ‌افزار ویژه به ثبت رسیده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند پزشکان، داروسازان، رسانه‌ها، مطبوعات و مردم را از جمله گروههای هدف این جشنواره ذکر و اظهار كرد: این جشنواره در راستای افزایش شاخص‌های آماری، بهبود تجویز و مصرف دارو در سطح استان برگزار شده است.

آهنی ترویج و ارتقای فرهنگ صحیح تجویز مصرف منطقی دارو در جامعه، ایجاد بستر مناسب برای تهیه و نمایش آثار هنری مرتبط، تلاش در جهت تغییر نگرش مردم نسبت به مصرف خودسرانه دارو و افزایش اگاهی و ایجاد انگیزه در پزشکان و دارو سازان نسبت به رعایت فرهنگ تجویز منطقی دارو را از جمله اهداف این جشنواره ذکر کرد.

وی افزود: تعیین شاخص‌های تجویز و مصرف دارو در منطقه تحت پوشش، ارائه بازخورد نتایج شاخص‌های تجویز و مصرف منطقی دارو و الگوی نسخه نویسی به گروه‌های پزشکی، داروخانه‌ها، مراکز بهداشتی، درمانی و بیمارستانها و ارائه راهکارها و پیشنهادات برای سیاستگذاری از جمله وظایف کمیته تجویز و مصرف منطقی دارو است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند جمع‌آوری و ورود نسخ بیمه روستایی به نرم افزار، جمع‌آوری و ورود اطلاعات نسخ بیماران بستری در بیمارستانها، ورود اطلاعات نسخ مراکز و درمانگاه‌های دولتی، استفاده از نظرات و پیشنهادات مسوولین را از جمله برنامه های در دست اقدام کمیته مزبور ذکر کرد.

یادآوری می‌شود در این جشنواره پنج پزشک عمومی، دو پزشک متخصص و دو دارو ساز استان که در تجویز منطقی دارو دارای عملکرد خوبی بودند تجلیل شدند.

توضیح عکس: عکس متعلق به سایت گیتی امیجز می باشد و کلیه ی حقوق مربوط به عکاس آن می باشد.
Photographer: Sami Sarkis

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

از اینکه نظر می دهید از شما متشکریم.
نظر دادن شما باعث دلگرمی ماست.